tisdag 31 december 2013

Recept: hallonpaj

Hallonpaj

Orginalrecept
175 g margarin 
2,5 dl mjöl 
0,75 dl socker 
1 tsk bakpulver
 0,5 tsk salt

florsocker
potatismjöl
1-2 paket frysta hallon **

Låt hallonen tinas.
Smält margarin i en kastrull. Tillsätt socker och rör. Tillsätt sedan övriga ingredienser och blanda väl. Häll hallonen i en pajform, strö lite florsocker samt potatismjöl över dem och bred ut smeten ovanpå. Grädda på 225 grader i 10-15 min. Klar!

Min variant
175 g margarin 
1 dl mjöl
1 dl havregryn
0,5 dl kokos
0,25 dl socker
0,25 dl sirap
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Följ instruktionerna ovan! 

** Beroende på hur stor din pajform är så behöver du olika mycket hallon. Jag använder en pajform som är ca 26 cm i diameter. Till detta använde jag 450g hallon (2 pkt). Jag gjorde även 1,5 sats smet då jag vill ha ett heltäckande pajtäcke.

2 kommentarer:

  1. Ser himla mumsigt ut! Själv är jag sugen på att göra paj men får se om jag hittar nått laktosfritt recept!

    Gott nytt år gumman! Kram

    SvaraRadera