torsdag 2 januari 2014

As sure as night is dark and day is light

Förra hösten läste jag 30 poäng Sociologi på Göteborgs universitet. Under den första delen av terminen arbetade vi i grupper som vi blev indelade i redan första dagen. Vi var sex stycken i vår grupp, tre killar, två tjejer och så jag. Som alltid trivs man mer eller mindre med de man hamnar i grupp med, men de två tjejerna var väldigt trevliga. Och hur man än ser på det så lär man känna varandra en hel del när man arbetar tillsammans varje veckodag med olika uppgifter och inlämningar och redovisningar. Det blev många fikor på caféer och sådant och jag trivdes ändå överlag bra.

När kursen gick in i sin andra deltermin valde den ena tjejen att sluta då hon kommit in på en annan kurs som hon sökt. Hon var väldigt intresserad av kultur och framförallt matkultur, vilket hon studerade i olika länder. Hon var en oerhört trevlig person, alltid väldigt glad. Vi var väldigt olika, men delade ändå vissa saker som romantiseringen kring giftermål och kärleken för katter och kattiga saker. Kände att det var lite tråkigt att vår grupp minskade, för sedan kom den även att upplösas helt.

Idag fick jag veta att denna tjej har avlidit. Jag vet ingenting kring hur det hände och jag tror inte att det känns okej att höra av sig till hennes man då vi inte har någon relation alls. Men jag undrar så vad som hände. Hon var bara 29 år och precis klar med sin utbildning. Hon älskade sin man och sina katter och de bodde tillsammans i ett fint hus. Det känns liksom så overkligt och jag vet inte riktigt vad jag ska känna. Det blir så svårt när det är någon som man har känt, under en inte särskilt lång tid, och som man inte haft någon kontakt med på länge. Jag finner sådant här så otroligt svårt att hantera. Jag har gråtit. För att det är hemskt och jävligt orättvist att sånt här händer. Och jag är ledsen över att hon inte fick uppleva allt hon ville. Att hon inte fick leva längre. Och jag är så ledsen för hennes man, som jag vet älskade henne så. Jag är ledsen.

Vila i frid.

1 kommentar: